عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 17 تير 1402
بازدید : 103
نویسنده : مبینا

در یک روز گرم تابستانی که داغی هوا همه را کلافه می کند یک لیوان آبمیوه سرد و تگری می تواند تا اعماق وجودتان را خنک کند؛ پس با خوشحالی تمام به سمت مغازه آبمیوه فروشی می روید و نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش می دهید. بعد از گذشت چند دقیقه که برای شما کلی طولانی شد، آبمیوه خنکتان آماده است. نی را در دهان می گذارید و بلافاصله پس از نوشیدن جرعه اول چهره شما از درد، درهم فرو می رود. سردی زیاد از حد این نوشیدنی خوشمزه، حساسیت دندانتان را فعال کرده است اما متاسفانه دیگر نمی توانید از خنکی و مزه آن لذت ببرید. نگران نباشید، به کمک خمیر دندان ضد حساسیت به راحتی می توانید حساسیت دندان هایتان را نسبت به نوشیدنی سرد و گرم کم تر کنید. در ادامه این مطلب هر هر آن چه که لازم است درباره خمیر دندان ضد حساسیت بدانید را بازگو می کنیم.

خمیر دندان ضد حساسیت چیست؟

خمیر دندان ضد حساسیت

یکی از انواع خمیر دندان های موجود در بازار، خمیر دندان ضد حساسیت است. این خمیر دندان به صورت موقت می تواند درد ناشی از نوشیدنی های سرد و گرم را تسکین دهد. ترکیبات موجود در خمیر دندان های ضد حساسیت با مسدود کردن راه های انتقال محرک های حسی مینای دندان به عصب، می تواند در کاهش درد موثر باشد.

 

خمیر دندان ضد حساسیت، سیگنال درد را در میانه راه از بین می برد و اجازه رسیدن آن را به مغز نمی دهد؛ بنابراین حتی اگر سرما و گرمای مواد خوراکی به عصب دندان برسد، باز هم دردی احساس نمی شود اما این تاثیرات در استفاده مکرر و مداوم از این نوع خمیر دندان ظاهر می شود و متاسفانه با قطع استفاده از آن، دندان درد باز هم به سراغتان خواهد آمد.

حساسیت دندانی چه زمانی رخ می دهد؟

هر دندان دارای 3 لایه مجزا است که شامل مینا، عاج و بافت همبند (پالپ) می باشد. زمانی که مینای دندان از بین برود و عاج در معرض مواد خوراکی و هوای بیرون قرار بگیرد دندان دچار حساسیت می شود. در چنین شرایطی خمیر دندان ضد حساسیت می تواند موثر باشد. این خمیر دندان از انتقال سیگنال درد به بخش های عمیق دندان جلوگیری می کند. از جمله مهم ترین دلایل از بین رفتن مینای دندان شامل:

  • فرسایش اسیدی بر اساس رفلاکس بیش از حد معده یا استفراغ های مکرر
  • دندان قروچه یا سایش زیاد از حد دندان
  • شکستگی بخشی از دندان یا به اصطلاح لب پر شدن
  • سایش دندان ها با مسواک نامناسب

انواع مواد به کار رفته در خمیر دندان های ضد حساسیت کدام است؟

خمیر دندان

چیزی که خمیر دندان ها را از یکدیگر تمیز می دهد، تفاوت مواد اولیه آن ها است. تاثیرگذاری خمیردندان های ضد حساسیت نیز تا حد بسیار زیادی به مواد به کار رفته در آن ها بستگی دارد. طبق تحقیقات انجام شده معمولا پتاسیم و فلوراید دو ماده مهم در خمیر دندان های ضد حساسیت هستند که درد را به خوبی تسکین می دهند. از جمله مهم ترین مواد به کار رفته در خمیر دندان ضد حساسیت شامل:

پتاسیم نیترات

خمیر دندان ها حاوی دو دسته ترکیبات فعال و غیر فعال هستند که دسته ترکیبات فعال جنبه درمانی دارد؛ در حالی که ترکیبات غیر فعال تنها برای خوشبویی و جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان مورد استفاده قرار می گیرد. پتاسیم نیترات جزو ترکیبات فعال است که به منافذ عاج نفوذ کرده و عصب را آرام می کند و به همین وسیله می تواند از انتقال درد به مغز پیشگیری نماید.

فلوراید

فلوراید یکی از مواد مهم و ضروری است که سبب تقویت مینای دندان می شود و از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند. فلوراید مانند یک لایه محافظتی عمل می کند و منافذ عاج را محدود می نماید و با انسداد آن ها، گرما و سرما قادر به رسیدن به مرکز عصب نیستند.

استرانسیم کلراید

ابتدای عاج دندان دارای لوله هایی است که وظیفه انتقال درد را دارند و استرانسیم کلراید این لوله را مسدود می کند؛ به همین دلیل محرک هایی مانند سردی، گرمی و مصرف خوراکی های شیرین به اعصاب نمی رسند و فرد دردی را احساس نمی کند.

از معایب استرانسیم کلراید در دوزهای بالا می توان به سردرد، سرگیجه، اسهال استفراغ و معده درد شدید اشاره کرد. همچنین اگر حساسیت دندانی شما زیاد از حد باشد این ماده تاثیر خاصی نخواهد داشت. همین دلایل باعث می شود که این ماده تنها در برخی از خمیر دندان های ضد حساسیت به کار رود و در تمامی خمیردندان ها کاربردی نداشته باشد.

چه عواملی در انتخاب خمیر دندان ضد حساسیت موثر است؟ 

خمیر دندان ضد حساسیت 

خمیر دندان های ضد حساسیت توسط برندهای مختلفی تولید می شوند که هر کدام ادعاهای جالبی برای فروش محصول خود دارند اما نکات مهمی که هنگام خرید این آن از اهمیت بالایی برخودار است عبارتند از:

  • ترکیبات فعال: پیش از این به معنا و مفهوم ترکیبات فعال در خمیر دندان اشاره کردیم. یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید خمیر دندان ضد حساسیت، مطالعه اطلاعات چاپ شده بر روی بسته بندی خمیر دندان است که مواد به کار رفته در ساختار این محصول را مشخص می کند.
  • شرکت سازنده: از دیگر موارد مهمی که هنگام خرید محصولات بهداشتی باید اهمیت دهید شرکت سازنده آن است. سعی کند محصولات بهداشتی را از برندهای معتبر و شناخته شده که امتحان خود را پس داده اند خریداری کنید. شرکت پاتریکس یکی از برندهای معروف ایرانی است که در حوزه بهداشت دهان و دندان فعالیت می کند و شما می توانید بدون کوچک ترین نگرانی از محصولات این شرکت استفاده کنید.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره شرکت پاتریکس و مشاهده تمامی محصولات آن به آدرس اینترنتی https://patrix.ir/ مراجعه نمایید.

  • قیمت: خوشبختانه بین خمیر دندان ضد حساسیت و دیگر خمیر دندان های معمولی تفاوت قیمت زیادی نیست و با همان قیمت می توانید خمیردندان ضد حساسیت تهیه کنید.

چگونه از حساسیت دندان ها جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان، ضرب المثل بسیار معروف که برای هر موضوعی کاملا صدق می کند. برای اینکه از حساس شدن دندان ها جلوگیری کنید باید موارد زیر را رعایت کنید.

  1. هر 2 الی 3 ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید.
  2. بهتر است از مصرف مواد سرد بلافاصله بعد از خوراکی های گرم و بلعکس خودداری کنید.
  3. پس از هر وعده غذایی یک ساعت صبر کنید سپس دندانهایتان را مسواک بزنید.
  4. پیشنهاد می کنیم مصرف مواد غذایی شیرین و اسیدی را محدود نمایید.

نتیجه گیری

در این مطلب هر آن چه درباره خمیر دندان ضد حساسیت باید می دانستید را ذکر کردیم اما توجه کنید که از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید و همچنین مراجعه به دندان پزشکی را فراموش نکنید. سعی کنید از بهترین و مرغوب ترین وسایل و تجهیزات برای سلامت خود استفاده کنید تا هیچ خطری شما را تهدید نکند.



:: برچسب‌ها: خمیر دندان ,

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جایی برای درج بهترین های وب فارسی و آدرس bartari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com